اخبار و مقالات

نقش کلسیم در فیزولوژی درختان میوه

نقش کلسیم در فیزولوژی درختان میوه

حداقل ۶۰% کل کلسیم در دیواره سلولی گیاهان قرار دارد. افزایش مقادیر کلسیم دیواره سلولی به وسیله عمل تراوش سبب سفتی میوه میشود و به مقدار زیادی میوه را در مقابل میکرو ارگانیسم هایی که تلاش دارند با شکستن پکتین ها وارد میوه شوند محافظت مینماید.علایم کمبود کلسیم در برگها را فقط در شرایط آزمایشی و در کشت های ماسه ای مشاهده نمود. همچنین کلسیم موجود در محیط نیز میتواند باعث تسریع جذب یون مثبت پتاسیم در مقابل یون مثبت سدیم بشود.مهمترین اثر کلسیم در تنظیم فعالیت تنفسی گیاه است. میوه حاوی کلسیم کم ٬ سرعت تنفس خیلی بالایی بالایی دارد. یعنی تنفس با غلظت کلسیم نسبت عکس دارد. افزودن منگنز باعث تسریع در تجمع کلسیم در برگ های سیب میگردد. در مقابل زمانی که کلسیم به اندازه کافی در غلظت بالایی در خاک وجود دارد ٬ افزودن منیزیم تجمع کلسیم را کاهش میدهد.
سرعت حرکت نزولی کلسیم خیلی آهسته است چرا که به طور کلی فقط به میزان خیلی کم در آوند آبکش انتقال میابد. این نشان میدهد که کلسیم بکار رفته به صورت محلول پاشی روی درختان میوه میباید به منظور افزایش کلسیم میوه مستقیما روی میوه مورد نظر محلول پاشی شود. زیرا کلسیمی که روی برگ پاشیده شود به میوه یا قسمت های دیگری از درخت منتقل نمیگردد.
نکته لازم به ذکر اینکه غلظت کلسیم برگ نشانه خوبی برای مشخص کردن مقادیر کلسیم میوه نیست. تنها مطلبی که میتوان در این رابطه مطرح ساخت این که وقتی غلظت کلسیم برگ بالای ۱٫۸% وزن خشک باشد٬ جریان کلسیم ٬ به داخل میبایست در تمام فصل ادامه داشته است. در چنین وضعیتی به احتمال بسیار میوه نیز مقادیر مناسبی از کلسیم را دریافت داشته و غلظت های کلسیم میوه نیز بالا خواهد بود.

عوامل موثر در جذب کلسیم

.وجود NH4 در ناحیه ریشه که باعث کاهش جذب کلسیم میگردد.
یون های منگنز که با انتقال کلسیم رقابت میکنند.
رشد سریع شاخه که رقابتی را در زمینه انتقال کلسیم میوه دارد.
علایم کمبود شدید کلسیم را میتوان به صورت بد شکلی و زرد شدن برگ ها ملاحظه نمود.

پتاسیم در درختان میوه

عمل پتاسیم به عنوان یک عامل بزرگ تعیین کننده سنتز پروتیین و نقش آن در حفظ فشار اسمزی وضعیت آبی سلولی است.علایم کمبود زمانی قابل رویت است که غلظت پتاسیم کمتر از ۰٫۷% وزن خشک برگ باشد.
نقش پتاسیم در فیزولوژی درختان میوه: پتاسیم فراوانترین کاتیون در سیتوپلاسم است. نقش مهم آن در تثبیت PH ٬ تنظیم فشار اسمزی ٬ فعال کردن آنزیم ها ٬ سنتز پروتین ٬ حرکات روزنه ای ٬ فتوسنتز و انبساط سلولی است.
کمبور پتاسیم میتواند باعث بسته شدن روزنه گردد و در نتیجه تعرق کاهش میابد.
پتاسیم برای بزرگ شدن اندازه میوه امری ضروری است.
همبستگی بین میزان کربو هیدرات و پتاسیم در میوه ها در مقالات مختلف به اثبات رسیده است.

فسفر در درختان میوه

نقش فسفر: انتقال انرژی شامل تولید ATP و تشکیل پیوند استر های بین قند ها و الکلها و همچنین به عنوان تنظیم کننده در بسیاری از فرآیند های آنزیمی فعالیت دارد. جذب فسفر در ماه آگوست نسبت به اوایل فصل بوضوح بیشتر است. تراکم فسفر در ماه جولای (اوایل تر تا اوایل مرداد) به حداکثر خود میرسد.
مقدار فسفر در سیب رابطه مثبتی با سفتی میوه و نیز ارتباط منفی با از بین رفتن در اثر درجه حرارت پایین دارد.
اتکینسون کاهش غلظت فسفر در میوه را مربوط به محدود شدن رشد ریشه در طی دوره جذب فسفر توسط میوه دانست.
منیزیم در درختان میوهمنیزیم از عناصر ضروری است که توسط درختان میوه در مقادیر کمتر از کلسیم جذب میگردد. (جدول مقادیر مطلوب عناصر)
میزان جذب منیزیم تحت تاثیر رقابت کاتیون های دیگر نظیر پتاسیم ٬ آمونیوم ٬ کلسیم و نیز هیدروژن به شدت کاهش میابد. از میان این یون ها تاثیر پتاسیم در جذب منیزیم بسیار مهم است ٬ زیرا باغها با مقادیر نسبتا سنگینی از پتاسیم ناشی از کود دهی مواجه میشوند.
حدود ۱۰ – ۲۰% منیزیم در کلروپلاست قرار دارد که کمتر از نیمی از آن به کلروفیل اتصال می یابد و نیم دیگر آن به عنوان فعال کننده ریبولوز بی فسفات کربوکسیلاز عمل مینماید. از دیگر نقش های منیزیم نقش آن در انتقال گروه های فسفاتی پر انرژی در متابولیسم ATP بسیار بارز است. زردی حاصل از کمبود منیزیم به صورت بین رگبرگی ظاهر شده و تنها در حالت شدید میتواند سبب نکروزه شدن شود. منیزیم یون متحرکی است و در حالت کمبود از برگ های پیر به برگ های جوان انتقال می یابد. در نتیجه برگ های پیر قبل از همه دچار زردی حاصل از منیزیم گردیده و میریزند.
میزان نوسان سالانه غلظت منیزیم در برگ ها در مقایسه با نوسان سالانه عناصری چون ازت – فسفر یا کلسیم نسبتا بیشتر است و این نوسانات حداکثر در سالهای مختلف ممکن است تا ۲۰% باشد.